Založ si blog

Titanic s poodhrnutou záclonou

 

 

Pozreli sme si s manželkou tento veľmi úspešný film, ktorý mnohí z vás poznajú. Film opisujúci príbeh prvej plavby, ktorá sa stala zároveň aj poslednou pre túto loď. Aj pre mnohých cestujúcich. Celkom okolo 1 450 ľudí, ktorí tam vtedy zomreli.

 

Film naozaj poctivo spracovaný všetkými zúčastnenými. Od autora námetu, scenára, tvorcov hudby, obrazových aj zvukových efektov, všetkých hercov až po režiséra. Skvelé.

 

Film sa pre mňa zmenil, keď kapelník na lodi sa rozlúčil so svojou kapelou a sám začal hrať. Nato sa členovia kapely otočili, vrátili sa, opäť vybrali nástroje a pridali sa k svojmu primášovi a hrali spolu s ním. Zmena filmu bola v tom, že manželka začala spievať a intonovať spolu s hudbou.

 

Čože, ty to vari poznáš? – pýtam sa prekvapený. „Ale áno. To je známa pesnička“. Text, ktorý zaznel v podaní manželky bol: Blíž Bože môj, len k Tebe blíž. Zmiluj sa nad nami Pane a Bože náš.

 

Bol som ohúrený. Najprv tým, že v tomto skvelom veľkofilme znie hudba, ktorá nás akoby spájala so vzdialeným svetom, vzdialenými a neznámymi ľuďmi, hudba, akoby aj naša, ktorú aj my poznáme. Teda niektorí z nás. Napĺňalo ma to radosťou aj pýchou z toho, že sme si takí blízky s tak veľmi vzdialenými ľuďmi. Pýchou že sme „in“. Teda obyvatelia Slovenska.

 

A potom som bol ohúrený znovu, keď manželka doplnila: „to je pohrebná pesnička. Hrá sa a spieva na pohreboch“. Zmohol som sa iba na: to vážne?

 

Po tomto domácom poučení, som oveľa lepšie vnímal to čo vidím. Táto filmová epizóda sa stala pre mňa oveľa výrečnejšia, oveľa obsiahlejšia. Stala sa epizódou, ktorá odkryla videnie všetkého čo ešte nasledovalo. Epizódou, ktorá ešte viac umocnila už aj tak silný zážitok. Dovtedy „hudobná kreácia“ sa zmenila na „posolstvo autora“. A prispela k vážnemu zamysleniu. K zamysleniu nad tým, či aj dnes vidíme dostatočne presne to čo sa odohráva pred našimi očami, pred našou mysľou.

 

Zrazu to už pre mňa nebolo znázornenie toho, že kapela hrá aj keď loď sa potápa. Bola to ukážka toho, že mnohí, vrátane mňa, nespoznali, neporozumeli tomu čo im život, práve teraz hovorí. Pozerajú, počujú a nevidia a nerozumejú. Týmto domácim poučením sa mi veľmi poodhrnuli záclony pri pohľade na sledovaný dej. Ďakujem Evka. Len sa zamýšľam, koľko takých podstatných napomenutí som už prepásol.

 

A či nekráčame aj v dnešných časoch do situácie, ktorá je úplne iná, než sa nazdávame pri počúvaní pochvál, ubezpečení a stanovísk, doplnených o tóny sprievodných ceremónii. O tóny sprievodnej hudby, ktorej odkaz je možno iný, možno aj opačný, než v našich predstavách, či v predstavách nám servírovaných. Ba aj vnucovaných. Len preto, že toho vieme či poznáme tak málo. Málo, lebo sme denne zahŕňaní až zavalení neužitočným balastom a na poznatky súce pre život nám nezostáva čas.

 

Napadá mi, že by bolo úžasné mať vždy pri sebe niekoho, kto nám pomôže radou, pomocou či poučením. Kiež by nám to bolo dožičené. Lebo nielen, že som uvidel vo filme to čo dovtedy nie, ale od vtedy prechovávam ešte väčšiu vďaku a rešpekt voči všetkým tvorcom tohto skvelého diela. Prajem vám, aby ste vždy mali pri sebe kohosi, kto vám pomôže radou,  poučením či len takým poodhrnutím záclon.

 

 

Nevyprovokovaná vojna? Hanbím sa ja nechápavý!

24.07.2024

Áno, cítim sa byť zahanbený. Už 22. marca 2015 som uverejnil blog (link ďalej), v ktorom som vyzýval na korektnosť v správaní sa kolektívneho západu voči Rusku, lebo štuchanie do Ivana a Aľošu už raz dopadlo veľmi zle pre celú Európu. Pripomínal som, že ktorýsi tzv. „Európania“ sa nepoučili alebo zabudli na poučenie a svojím konaním opäť ženú [...]

Nie Slovenským záujmom!

12.07.2024

Prežívame čiastočne turbulentné obdobie, keď máme možnosť sledovať príživníkov rôznych politických smerov, rôznych politických, najmä osobných záujmov. Prežívame obdobie, o ktorom až nasledujúce generácie budú písať a uvažovať, čo všetko sme prehajdákali. Najväčšie huby či papule dnešných dní robia všetko preto, aby nepriateľstvo medzi [...]

Čas vodcov svorky

27.06.2024

V chotároch niekoľkých obcí v našom malom okrese sa zhromaždila neveľká svorka psov. Veľkých vlčiakov, miešancov, ale aj krpatých čivav. Svorku tvorili spočiatku najmohutnejšie psy. Všetci jedinci voči nej prechovávali radšej rešpekt. Prevažne nechcený, ale čo v takej situácii? Tri či štyri čivavy sa ku svorke pridali neskôr. Prišli o svojho pána [...]

Biden

Biden plánuje justičné zmeny a obmedzenie prezidentskej imunity

27.07.2024 09:35

Americký prezident predstaví verejnosti svoje reformné plány týkajúce sa Najvyššieho súdu.

Trump atentát

FBI potvrdila, že Trumpa zasiahla do ucha guľka atentátnika alebo jej fragment

27.07.2024 08:58

Federálny úrad pre vyšetrovanie ukončil dohady a konšpiračné teórie ohľadne príčiny Trumpovho zranenia.

Usain Bolt

KVÍZ: Najslávnejší olympijskí víťazi všetkých čias, poznáte ich?

27.07.2024 08:35

V Paríži sa práve začali hry XXXIII. olympiády a my sa pozrieme do histórie. Kto sú najúspešnejší športovci všetkých čias? Otestujte sa.

vojna na Ukrajine, Grad

ONLINE: Šéf estónskej rozviedky: Putin má zdroje na vojnu aj v roku 2025, ale tiež ťažké straty

27.07.2024 07:10, aktualizované: 07:56

Ukrajine sa podarilo odvrátiť veľký ruský útok v Doneckej oblasti - Rusko napreduje, ale s veľkými stratami, uviedol šéf estónskej rozviedky Ants Kiviselg.

durilamichal

O lepších časoch bez pokrytectva

Štatistiky blogu

Počet článkov: 248
Celková čítanosť: 701444x
Priemerná čítanosť článkov: 2828x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy