V ktorom inom rezorte národného hospodárstva odmeňujú či robotníkov či ostatných pracujúcich podľa dĺžky zamestnania? Všade, s väčším či menším úspechom, sú zavedené mzdové pravidlá zohľadňujúce objem a kvalitu vykonanej práce.
V školstve nemôže mladý učiteľ odovzdávať rovnaký objem a v rovnakej kvalite prácu ako učiteľ s 30 ročnou praxou? Mladý učiteľ, možno po roku „nástupnej“ praxe, nemôže prinášať žiakom rovnako náročné a úspešné posolstvo, ako „starý“? Prečo mu teda neprislúcha rovnaký plat za odvedenú prácu?
Prečo sa školstvo, tá najvzdelanejšia trieda, odmieta zbaviť tej čudnej, priam pochybnej záruky, že ak dožije, dostane vyšší plat? Je to vedomé a tvrdohlavé odmietanie nových, už overených a správnych vedomostí prinášaných novými absolventami vysokého školstva a spochybňovanie mladého učiteľa jeho vekom. To pokrokovosti rezortu školstva určite nesvedčí.
Ak sa školstvo dokáže posunúť smerom ku kvalite práce, namiesto čakania na dôchodok, budú aj rokovania o patričnej odmene pre učiteľov vecnejšie a priamočiarejšie. Prestanú plačky nad mladými učiteľmi, a distingvované obchádzanie platov učiteľov „zaslúžilých“. Rovnako ako lekári sú platení svojimi pacientami, si musia aj učitelia uvedomiť, že sú platení rodičmi svojich žiakov. A tí sa tešia z dobrého učiteľa, bez ohľadu na jeho vek.
V tejto súvislosti sa čudujem predstaviteľom výkonnej moci na Slovensku, teda členom vlády, že nehľadajú riešenie všetkých podobných problémov aj porovnávaním platov jednotlivých skupín zamestnancov v Európe vo vzťahu k priemerným platom v daných krajinách Európy. Veď ak máme budovať spoločnú Európu (momentálne o tom silne pochybujem), tak musíme budovať aj porovnateľné prostredie pre život a prácu v nej. Nemalo by sa stať pravidlom či „samozrejmosťou“, že v jednej krajine si zarobia lepšie učitelia, v inej lekári a v ďalšej štátni úradníci.
Myslím, že rovnako to pociťujeme aj v hraniciach Slovenska, že za rovnakú prácu by mala byť vyplatená rovnaká odmena. A mladý človek by mal mať istotu v tom, že jeho osobný status po ukončení štúdií a zaradení sa do pracovného procesu, bude zodpovedať „kolegovi“ z inej časti Európy podľa druhu práce či špecializácie. Jeho kolegovi z inej krajiny na báze porovnateľnosti s ostatnými pracujúcimi. A nebude závislý od politického handrkovania.
"Asi mi ktosi vstupuje do textov a... ...
Odkedy existuje ľudstvo, najmä odkedy človeka... ...
Máte nejaký komplex z vidieka. Vraj "na... ...
Je velky rozdiel ucit 12 prvakov a ucit 28... ...
Podľa štatistík Slovenská republika je na 41.... ...
Celá debata | RSS tejto debaty