Určite všetci poznáme „akcie“, obsahom ktorých je predaj tovarov za nižšie, tzv. akciové ceny. Nie sú to však akcie zamerané na dopredaj sezónnych tovarov, či nepredaných, starých zásob. Sú to akcie, ktoré upozorňujú a zvolávajú kupujúcich s tým, že od budúceho týždňa bude ten a ten tovar zlacnený takmer aj o polovicu. Ide o tovar nový, ktorý veľakrát bude do predajní ešte len dodaný. A je vraj identický v porovnaní s drahším, predávaným za „pôvodnú“ cenu.
Čo si má o tomto myslieť kupujúci? Má si vari myslieť, že tie vyššie ceny, sú správne? Čestné? Tudle! Bude si myslieť, že sa tu klame. A má pravdu. A bude čakať na nižšie ceny aj u iných, resp. u všetkých tovarov.
Takto vychovávaný spotrebiteľ bude odkladať nákupy a spotrebu. Presne ako v situácii, ktorá sa nazýva deflácia, a pred ktorou majú všetci rozumejúci ľudia obavu. Lebo odloženie nákupov znamená stagnáciu ekonomiky.
Možno sa to zdalo niekomu chytré, zvýšiť cenu nad slušnú mieru, aby na tom zarobil viac a aby mohol následne oblafnúť osprostených kupujúcich jej akciovým znížením. Lenže kupujúci nie sú sprostí. Sú to ľudia, ktorí musia vedieť zarobiť na živobytie seba i rodiny.
Problém sa však prehlbuje, pretože spotrebiteľ takto vychovávaný sa bude aj o produkte a jeho spravodlivej cene nazdávať, že je klamlivá, že je nadhodnotená. Jediným riešením je nekupovať. A to sa deje. Životná úroveň nízka a ľudia šetria. Prečo? Lebo čakajú na nižšie, spravodlivé ceny. Kto ich takto naučil? Nuž lodivodi kapitalizmu. A nepomáha ani keď sa mnohí vplyvní teoretici vyjadrujú, že kapitalizmus sklamal. Ďalšou, trvalou výchovou k chamtivosti ženú ekonomiky do slepej uličky. Dnes už nepremýšľajú ako zlepšiť svoj výrobok, ale ako na ňom ušetriť, aby zisk bol ešte vyšší.
Preto keď obdŕžime do schránky ďalší leták, v našej rodine nazývaný tiež „moderná beletria“, poviem si, len tak ďalej. Aspoň urýchlite zmeny, ktoré majú nastať..
Celá debata | RSS tejto debaty