Internet namiesto učiteľa

19. februára 2016, durilamichal, Spoločnosť

 

Len sa nesmejte. Ten čas už v mnohých prípadoch nastal. Už dnes existujú vo svete školy, na ktorých je možné študovať prostredníctvom internetovej komunikácie. Dokonca aj absolvovať skúšky.

 

Pochopiteľne, že takáto úvaha je a bude bezpredmetná v prípade žiačika, ktorého treba naučiť ako držať v ruke písacie potreby, ako to písmenko „vylepšiť“, aby bolo správne. Že takáto úvaha bude bezpredmetná v prípade žiakov, ktorým treba vysvetľovať obsah základných pojmov. Ale u takých „šiestakov“ až po skončenie strednej či vysokej je už dnes príležitostí neúrekom.

 

Pomocou internetu je možné žiakom a študentom ponúknuť najkvalitnejší výklad látky, s komplexným materiálnym zabezpečením. Internetová prednáška sa nebude vyhovárať na indispozíciu učiteľa či na nedostatočné materiálne vybavenie školy. Ani choroba učiteľa nebude existovať. A teda ani „voľné“ hodiny. Nenastane ani situácia, keď na jednej škole v jednom ročníku sú žiaci výrazne „pozadu“ oproti spolužiakom z vedľajšej triedy iba preto, že majú inú učiteľku.

 

Keďže nie každý má doma vyhovujúce internetové vybavenie, budú tieto prednášky bežať aj na obrazovkách v triedach podľa rozvrhu hodín. Mnohé školy už interaktívne tabule majú, takže to nebude problém. A že dohliadať na poriadok v triede počas vyuky nemusí kvalifikovaný pedagóg? Že na to postačí školník? No a čo.

 

A každému žiakovi a študentovi sa dostane rovnako kvalifikovaného výkladu látky. Či na Vazovovej alebo v Havaji. Jeden učiteľ takto odprednáša kvalifikovane a kvalitne danú tému stovkám či dokonca tisícke školských tried.

 

Žiak či študent bude na tabuli – obrazovke sledovať výklad témy, ktorá bude spracovaná na optimálnej úrovni. Zároveň tento výklad bude doplnený o výklad odpovedajúci na všetky dôležité žiacke otázky k danej téme. Lebo nie všetci žiaci pochopia tému na prvé počutie rovnako. Avšak ľudia s výskumného ústavu pedagogického v spolupráci so súcimi učiteľmi snáď dokážu každú tému náležite obsiahnuť a spracovať.

 

Ak to však ktorémusi žiakovi stačiť nebude, môže si daný výklad vypočuť a pozrieť viackrát. Bude záležať iba od neho. Každý teda, kto sa bude chcieť učiť, bude mať oveľa lepšie podmienky, než má teraz.

 

Mnohý čitateľ si pomyslí, že to bude horšie ako dnes, lebo mnohí žiaci sa nebudú učiť alebo sa budú učiť ešte menej ako dnes. A dnes sa vari učí ten, kto nechce? A je učiteľ schopný niektorého žiaka donútiť sa učiť lepšie? Či sa lepšie správať?

 

Úloha dnešného učiteľa bude obmedzená na konzultácie, to keď si žiak bude chcieť ktorúsi potrebnú vedomosť nechať lepšie či obšírnejšie vysvetliť a pochopiť a na preskúšanie. Učitelia budú vykonávať preskúšanie žiakov či študentov komplexne a možno dvakrát za polrok. Pritom žiaci budú vedieť kedy sa preskúšanie koná, avšak nebudú poznať členov skúškovej komisie, ktorá príde do ich školy. Nebudú teda trpieť vzťahy medzi učiteľmi a žiakmi. A učitelia budú mať priestor na vlastné záujmové činnosti. Nebudú trpieť preťaženosťou, žiackou neposlušnosťou, mobingom či šikanou. A niektorí možno ani nebudú potrební.

 

Nakoniec, aj keď sa zatiaľ nezaviedlo internetové vyučovanie, čakal by som, že ako výpomoc pre študentov, ktorí majú záujem študovať, táto internetová alternatíva zavedená a ponúknutá bude už dávno. Prečo sa tak nedeje, netuším. Asi je výnosnejšie pendlovanie medzi školami pre „lietajúcich profesorov“. Pritom usilovný študent z priemyslovky by si mohol naštudovať matematiku či fyziku z gymnázia. Len preto, že plánuje študovať na VŠ.