Zvýšiť kvalitu vzdelávania?

1. júla 2011, durilamichal, Spoločnosť

Školský rok úspešne skončil, deti ma potešili vysvedčeniami, tak premýšľam o ich budúcnosti. Stav dnešného školstva je často označovaný ako čudná kvalita a vysoký počet študentov. Už na stredných školách sa dozvedáme o „nadhodnotení“ žiakov prichádzajúcich zo základných škôl. A skúste sa opýtať učiteľov na dlhodobý vývoj tohto trendu …

 

Príčin tohto stavu je určite viac. Jednou je aj spôsob financovania škôl. Čím viac študentov škola získa, tým väčší objem financií z rozpočtov obdrží. Školy naberajú študentov a udržujú ich počty aj s ohľadom na budúci prílev financií. A to je kameň úrazu.

 

Tento spôsob motivácie škôl je vonkoncom nevyhovujúci. Takéto pravidlá sú použiteľné pre obchodných zástupcov, nie pre školstvo! Zdá sa mi preto veľmi zvláštne, že pedagógovia dôrazne nenamietajú a neprotestujú. Ba akoby si toto pravidlo osvojili a naháňajú počty. Ako ďalej?

 

Je potrebné zmeniť štruktúru študujúcich a financovanie škôl, vysokých aj stredných. Školy by mali obdŕžať prostriedky na „určitý“, plánovaný počet študentov, bez ohľadu na ich skutočný počet. Teda, ak si študenti vyberú školu, ktorá bude mať „nadplán“ študentov, možno budú musieť prispievať na jej prevádzku. A ak školským sitom ktorýsi študenti neprejdú a klesne ich počet pod plán, nesmie to znamenať krátenie finančného rozpočtu školy. Lebo to núti školy „rešpektovať“ aj študentov bez patričných vedomostí. A nekvalita začína rásť.

 

Je potrebné zvýšiť nároky na vedomosti študentov (aj pedagógov). Aké sú vlastne dnešné nároky na študentov? Mnohí sa pýšia tým, že počas školy „pracujú“ a zarábajú si na štúdium. A mnohí ich za to chvália. Pýtam sa však, to sa nemajú čo učiť? Preto sa po ukončení štúdií dokážu živiť umývaním riadov, ako skladníci alebo ako pomocníčky v domácnosti? S komentárom, že boli v zahraničí?

 

Preto školy musia mať záruky, že ak vylúčia nespôsobilých študentov, nebudú nijako postihované. To je základný predpoklad toho, aby školy mali odvahu nároky zvýšiť a požadovať od každého študenta zvládnutie predpísaného učiva. Spoločnosť bude potrebovať oveľa menší počet študentov než je tomu dnes, ale s oveľa väčšími predpokladmi získania najlepšieho vzdelania. Môžu to byť ale iba študenti skutočne nadaní.

 

Kvalitné školstvo s celkom inými početnosťami budeme potrebovať o to viac, že zakrátko bude celá spoločnosť a teda aj školstvo postavené pred celkom nové, nečakané a veľmi zložité úlohy. Pred úlohy vyplývajúce z faktu, že niektoré novodobé tendencie pôsobia vyložene proti rastu vzdelanosti vôbec.

 

Je to napríklad fakt, že mnohé, ešte v nedávnej minulosti veľmi kvalifikované práce, sú postupne viac a viac automatizované a výroba hľadá „iba“ obsluhu automatov, ktorej postačí zaškolenie. To určite nezvyšuje nároky na vzdelávanie. V mnohých prípadoch Úrady práce poskytli dotácie práve na takúto „rekvalifikáciu“ pracovnej sily. Zároveň medializovali, že naša pracovná sila je vysoko kvalifikovaná a vzdelaná …

 

Je to aj fakt, že mnohí investori presúvajú svoje podnikateľské aktivity do krajín, kde vzdelanosť je určite nižšia ako v krajine, z ktorej odchádzajú. Lebo taká pracovná sila je aj objektívne lacnejšia a pracovné úlohy plní dobre.

 

Vzdelanie musí dostať novú podobu a rozmer. Nemôže to byť iba vzdelanie „úzkoprso“ odborné, ale musí obsahovať aj sociálny rozmer. Podporuje to aj fakt, že „najcennejší a najglobálnejší experti“ spôsobujú najväčšie a najglobálnejšie škody tomuto svetu. V ekonomike i v morálnej devastácii spoločnosti.

 

Áno hovorím o svetovej kríze v narábaní s financiami, o kŕmení kráv mäso kostnou múčkou, o genetických úpravách potravín a živých tvorov, o tunelovaní firiem vlastnými manažérmi, o vojnách, do ktorých sú klamstvami vháňané národy …

 

To stavia pred spoločnosť a školstvo celkom nové úlohy. Úlohy pri plnení ktorých už nebude stačiť riešiť financovanie školstva a rast tzv. kvality. Bude potrebné prijať celkom nové schémy a obsah vzdelávania a vzdelanosti celej spoločnosti. Aby spoločnosť bola akcieschopnou a pevnou jednotkou. V ekonomike i v spoločenskom postoji. Aby to nebola spoločnosť: „Kam vietor, tam plášť“.

 

Ale je potrebné konečne začať pracovať na poli vzdelávania! Meditovanie o rušení polročných vysvedčení nič nerieši …