Založ si blog

Zvýšiť kvalitu vzdelávania?

Školský rok úspešne skončil, deti ma potešili vysvedčeniami, tak premýšľam o ich budúcnosti. Stav dnešného školstva je často označovaný ako čudná kvalita a vysoký počet študentov. Už na stredných školách sa dozvedáme o „nadhodnotení“ žiakov prichádzajúcich zo základných škôl. A skúste sa opýtať učiteľov na dlhodobý vývoj tohto trendu …

 

Príčin tohto stavu je určite viac. Jednou je aj spôsob financovania škôl. Čím viac študentov škola získa, tým väčší objem financií z rozpočtov obdrží. Školy naberajú študentov a udržujú ich počty aj s ohľadom na budúci prílev financií. A to je kameň úrazu.

 

Tento spôsob motivácie škôl je vonkoncom nevyhovujúci. Takéto pravidlá sú použiteľné pre obchodných zástupcov, nie pre školstvo! Zdá sa mi preto veľmi zvláštne, že pedagógovia dôrazne nenamietajú a neprotestujú. Ba akoby si toto pravidlo osvojili a naháňajú počty. Ako ďalej?

 

Je potrebné zmeniť štruktúru študujúcich a financovanie škôl, vysokých aj stredných. Školy by mali obdŕžať prostriedky na „určitý“, plánovaný počet študentov, bez ohľadu na ich skutočný počet. Teda, ak si študenti vyberú školu, ktorá bude mať „nadplán“ študentov, možno budú musieť prispievať na jej prevádzku. A ak školským sitom ktorýsi študenti neprejdú a klesne ich počet pod plán, nesmie to znamenať krátenie finančného rozpočtu školy. Lebo to núti školy „rešpektovať“ aj študentov bez patričných vedomostí. A nekvalita začína rásť.

 

Je potrebné zvýšiť nároky na vedomosti študentov (aj pedagógov). Aké sú vlastne dnešné nároky na študentov? Mnohí sa pýšia tým, že počas školy „pracujú“ a zarábajú si na štúdium. A mnohí ich za to chvália. Pýtam sa však, to sa nemajú čo učiť? Preto sa po ukončení štúdií dokážu živiť umývaním riadov, ako skladníci alebo ako pomocníčky v domácnosti? S komentárom, že boli v zahraničí?

 

Preto školy musia mať záruky, že ak vylúčia nespôsobilých študentov, nebudú nijako postihované. To je základný predpoklad toho, aby školy mali odvahu nároky zvýšiť a požadovať od každého študenta zvládnutie predpísaného učiva. Spoločnosť bude potrebovať oveľa menší počet študentov než je tomu dnes, ale s oveľa väčšími predpokladmi získania najlepšieho vzdelania. Môžu to byť ale iba študenti skutočne nadaní.

 

Kvalitné školstvo s celkom inými početnosťami budeme potrebovať o to viac, že zakrátko bude celá spoločnosť a teda aj školstvo postavené pred celkom nové, nečakané a veľmi zložité úlohy. Pred úlohy vyplývajúce z faktu, že niektoré novodobé tendencie pôsobia vyložene proti rastu vzdelanosti vôbec.

 

Je to napríklad fakt, že mnohé, ešte v nedávnej minulosti veľmi kvalifikované práce, sú postupne viac a viac automatizované a výroba hľadá „iba“ obsluhu automatov, ktorej postačí zaškolenie. To určite nezvyšuje nároky na vzdelávanie. V mnohých prípadoch Úrady práce poskytli dotácie práve na takúto „rekvalifikáciu“ pracovnej sily. Zároveň medializovali, že naša pracovná sila je vysoko kvalifikovaná a vzdelaná …

 

Je to aj fakt, že mnohí investori presúvajú svoje podnikateľské aktivity do krajín, kde vzdelanosť je určite nižšia ako v krajine, z ktorej odchádzajú. Lebo taká pracovná sila je aj objektívne lacnejšia a pracovné úlohy plní dobre.

 

Vzdelanie musí dostať novú podobu a rozmer. Nemôže to byť iba vzdelanie „úzkoprso“ odborné, ale musí obsahovať aj sociálny rozmer. Podporuje to aj fakt, že „najcennejší a najglobálnejší experti“ spôsobujú najväčšie a najglobálnejšie škody tomuto svetu. V ekonomike i v morálnej devastácii spoločnosti.

 

Áno hovorím o svetovej kríze v narábaní s financiami, o kŕmení kráv mäso kostnou múčkou, o genetických úpravách potravín a živých tvorov, o tunelovaní firiem vlastnými manažérmi, o vojnách, do ktorých sú klamstvami vháňané národy …

 

To stavia pred spoločnosť a školstvo celkom nové úlohy. Úlohy pri plnení ktorých už nebude stačiť riešiť financovanie školstva a rast tzv. kvality. Bude potrebné prijať celkom nové schémy a obsah vzdelávania a vzdelanosti celej spoločnosti. Aby spoločnosť bola akcieschopnou a pevnou jednotkou. V ekonomike i v spoločenskom postoji. Aby to nebola spoločnosť: „Kam vietor, tam plášť“.

 

Ale je potrebné konečne začať pracovať na poli vzdelávania! Meditovanie o rušení polročných vysvedčení nič nerieši …

 

 

Všetci majú málo

22.03.2017

Nie je to tak dávno, keď som si myslel, že iba veľkooligarchovia vždy majú málo. Že sú to oni, kto ženie ľudstvo do záhuby cestou chamtivosti a nenásytnosti. Živá skúsenosť však napovedá viac »

Víminky

03.12.2016

Pred časom sa rozbehlo preverovanie výdavkov na propagáciu v rezorte ministerstva zahraničia. Nechcem to nijako komentovať, iba ma zaujali argumenty, ktoré majú dokazovať, že všetko je v poriadku. viac »

Pred potratom

19.11.2016

Z času načas sa objavia v médiách správy o politike potratov či protestoch proti nej. Pred časom sa Poľskom prehnala vlna protestov proti sprísňovaniu politiky potratov v podaní poľských viac »

Paríž, horiace auto, oheň, protesty, demonštrácia, nepokoje

Proti policajnému násiliu sa v Paríži búri aj ázijská komunita

28.03.2017 10:01

Zhromaždenie sa v pondelok večer skončilo zadržaním troch ľudí.

Bojko Borisov

Bulhari si vo voľbách zvolili proeurópsku cestu

28.03.2017 10:00

"Pri zostavovaní vlády sa budeme vyhýbať chybám z minulosti," sľuboval v pondelok expremiér Bojko Borisov.

parlament, NRSR,

NR SR rokuje o koaličnom návrhu na zrušenie Mečiarových amnestií

28.03.2017 09:46

Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky v utorok ráno v pléne otvorili koaličný návrh na zrušenie Mečiarových amnestií.

Nicola Sturgeonová, Theresa Mayová

Britská premiérka Mayová sa trápi, ako spojiť kráľovstvo

28.03.2017 09:08

Theresa Mayová sa pár hodín pred spustením procesu brexitu snažila upokojiť škótsku premiérku Nicolu Sturgeonovú.

durilamichal

O lepších časoch bez pokrytectva

Štatistiky blogu

Počet článkov: 100
Celková čítanosť: 143186x
Priemerná čítanosť článkov: 1432x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy